2013-05-21

Att kompostera

Har velat länge att anlägga en kompost men efter allting är fortfarande i arbete i vår trädgård passade det inte riktig någonstans. Hela trädgårdshuset renoveras just nu. Herr Sten är största byggmästaren.

Så läste jag om en smart grej i vintras, om komposteringen. En maskfarm som man helt enkelt gräva ner i trädgårdslandet.
Här kan ni läser om en mycket annorlunda kompost

Det låter väl intressant? Gräva in en behållare, förse med hål, med material som ska komposteras och en eller två familjer med kompostmaskar och så förbättras jorden runt omkring. Jag tyckte att det lät så pass intressant att jag provade detta. Två hinkar fick en hel del hål och så grävdes dem när mitt i grönsakslandet. Och kompostmaskar flyttade in. Det har nu gott en vecka och dom trivs! Dem stack inte iväg! Och så hoppas jag att den stora jordförbättringen kommer. Ja, jag är lite tveksam. Men det är väl värd ett försök? Bra kompost måste det ju blir bara jag mata våra nya kompisar.


Många hälsningar från en lite tveksam Fru Sten och en mycket tveksam Herr Sten.

2 kommentarer:

  1. Välkommen till mig!
    Det är ju så roligt när man hittar en ny blogg att gilla! Er enkla utformning och intressanta inlägg tilltalar mig mycket.
    Vi ses!

    SvaraRadera