2012-06-25

Ogräs?


Även om vi hade stora maskiner här som hylade av en del av det som hade vuxit i trädgården under decennier så finns det gott om rotogräs i marken. Det betydde att innan vi fick glädja oss över de första växternas blomning gällde det att bli av med ogräset. Vi hittade en mycket bra liten bok om olika sorters ogräs och om trädgårdsrensning, ”Rensa trädgården” från Susanna Hultin och Gunnel Carlson. Boken beställde vi hem redan innan vi satt igång med trädgårdsprojektet. Och vi lärde oss mycket. Nu är det en tolkningsfråga vad som är ogräs och vad som är nyttiga plantor. Kvickrot och revsmörblomman räknar jag till ogräs. Och jag gräver upp allting. Det kanske låter plågsamt och långtråkig men jag ser det som en bra avkoppling efter dagen i kontoret. I boken hittade jag en mycket bra mening som hjälper mig när det är som värst: ”Vänd ryggen till där det ser som värst ut och njut istället av det som är vackert för stunden.” Och det är en oerhört bra tanke!

Boken rekommenderas!
menar Fru Sten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar